Anonymous
Sambungan...

3. Faktor emosi

i.   Ia merujuk kepada perasaan murid terhadap guru mereka. Suasana emosi ini akan menimbulkan jenis-jenis tingkah laku murid yang ditentukan oleh sifat guru dan gaya pengajarannya.

ii.  Suasana emosi bilik darjah yang kondusif biasanya ditimbulkan oleh guru yang mempunyai sifat-sifat penyayang, bertimbang rasa, peramah dan kecindan serta menjalankan tugas dengan adil, bertanggungjawab, mengamalkan sikap demokrasi dan tidak memilih kasih.

iii. Dengan amalan dan sifat-sifat positif ini, murid akan suka berdamping rapat dengan guru, suka bertanya, sedia menerima pembelajaran dan nasihat dalam bilik darjah dalam suasana riang dan gembira. Suasana emosi yang kondusif seperti ini akan meningkatkan keberkesanan P&P dalam bilik darjah.

v. Stail kepimpinan guru merupakan faktor penting dalam mempengaruhi suasana emosi dalam bilik darjah.

Selamat membaca nota-nota ini...
Labels: edit post
0 Responses

Post a Comment