Sambungan...
2. Faktor sosial
i. Suasana sosial merujuk kepada perhubungan dan corak interaksi di antara murid dengan murid, khasnya di dalam bilik darjah.
ii. Murid-murid dalam sesebuah bilik darjah mempunyai latar belakang dan sifat yang berbeza-beza.
iii. Dari segi pendidikan, perhubungan dan corak interaksi murid dalam sesebuah kelas memang mempengaruhi keberkesanan P&P, khasnya semasa aktiviti kumpulan dijalankan.
iv. Kebiasaannya, murid yang dapat bekerjasama ialah murid-murid yang mempunyai taraf sosial yang sama atau hampir sama di mana mereka berkumpul sebagai kumpulan rakan sebaya.
v. Berdasarkan kajian sosiogram akan membolehkan guru menempatkan murid-murid dalam kumpulan yang sesuai.
vi. Dengan cara ini, aktiviti kumpulan akan dapat dijalankan dengan semangat kerjasama dan keberkesanan P&P dapat dipertingkatkan.
Baca seterusnya pada posting akan datang...
2. Faktor sosial
i. Suasana sosial merujuk kepada perhubungan dan corak interaksi di antara murid dengan murid, khasnya di dalam bilik darjah.
ii. Murid-murid dalam sesebuah bilik darjah mempunyai latar belakang dan sifat yang berbeza-beza.
iii. Dari segi pendidikan, perhubungan dan corak interaksi murid dalam sesebuah kelas memang mempengaruhi keberkesanan P&P, khasnya semasa aktiviti kumpulan dijalankan.
iv. Kebiasaannya, murid yang dapat bekerjasama ialah murid-murid yang mempunyai taraf sosial yang sama atau hampir sama di mana mereka berkumpul sebagai kumpulan rakan sebaya.
v. Berdasarkan kajian sosiogram akan membolehkan guru menempatkan murid-murid dalam kumpulan yang sesuai.
vi. Dengan cara ini, aktiviti kumpulan akan dapat dijalankan dengan semangat kerjasama dan keberkesanan P&P dapat dipertingkatkan.
Baca seterusnya pada posting akan datang...
Post a Comment